Efter varje delmål 1-26 finns siffror länkade till lämpliga övningar.
Först för 1-2 år, i mitten 2-4 år och sist 4-6 år Klicka på de färgade länkningarna
Vänligen ha lite tålamod då delar av listan är under uppläggning.
Förskolans läroplan (Lpfö 18)
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
1- sin identitet och känna trygghet i den samt medvetenhet
om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet,
Sidor: 12 13 14
2- självständighet och tillit till sin egen förmåga,
Sidor: 15 16 17
3- nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
Sidor: Verktyg
4- förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter
samt att ta ansvar för gemensamma regler,
Sidor: Värdegrund
5- förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna
uppfattningar,
Sidor: Värdegrund
6- fantasi och föreställningsförmåga,
Sidor: 51 52 53
7- motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om hälsa och sitt välbefinnande,
Sidor: 71 72 73
8- förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
Sidor: 68 69 70
9- förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
Sidor: 48 49 50
10- intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
Sidor: Under uppläggning (Tillsammanstid)
11- ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,
Sidor: Under uppläggning (Tillsammanstid)
12- intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,
Sidor: 42 43 44
13- sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet,
Sidor: 54 55 56
14- både det svenska språket och det egna nationella minoritetsspråket, om barnet tillhör en nationell minoritet,
Sidor: 97 99
15- både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska,
Sidor: 97 99
16- svenskt teckenspråk, om barnet har hörselnedsättning, är dövt eller av andra skäl har behov av teckenspråk,
Sidor: Under uppläggning (Punktskriftdagen)
17- förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
Sidor: 57 58 59 99
18- förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,
Sidor: 39 40 41
19- förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
Sidor: 57 58 59
20- förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle
påverkar varandra,
Sidor: 63 64 65
21- förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling
Sidor under uppläggning.(Professorns vardagsvetenskap)
22- förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska
fenomen,
Sidor under uppläggning.(Professorns vardagsvetenskap) Sidan 98 (Fåglar och fågelsång)
23- förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap
och teknik,
Sidor under uppläggning.(Professorns vardagsvetenskap)
24- förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen,
Sidor: 91 92 93 (Under uppläggning)
25- förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
Sidor: 60 61 62